• Home
  • Het onderzoek
  • Wat u moet weten
  • Wat kan u doen?
  • Vragen?
  • Nieuws uit 2018
  • In English
CurieuzeneuzenCurieuzeneuzen
CurieuzeNeuzen Vlaanderen was het grootste burgeronderzoek ooit naar luchtkwaliteit in 2018
  • Home
  • Het onderzoek
  • Wat u moet weten
  • Wat kan u doen?
  • Vragen?
  • Nieuws uit 2018
  • In English

Home CurieuzeNeuzen Vlaanderen 2018Wat u moet weten over luchtkwaliteitInvloed van verkeer, industrie en buitenland

Wat u moet weten over de invloed van verkeer, industrie en buitenland

Studies van de Vlaamse Milieumaatschappij tonen aan dat het verkeer voor 61% van de NO2-uitstoot verantwoordelijk is, de industrie voor 18%. Vlaanderen exporteert netto meer verontreinigde lucht naar het buitenland dan het importeert.

Waar komt luchtverontreiniging vandaan?

Studies van de Vlaamse Milieumaatschappij tonen aan dat het verkeer (waaronder wegverkeer, scheep- en luchtvaart) voor 61% van de NO2-uitstoot verantwoordelijk is, de industrie voor 18%. Voor fijn stof is de verhouding anders: verkeer neemt 13% van de uitstoot voor zijn rekening, industrie 11%.

Zoals beschreven in ‘Meting ≠ blootstelling’ is het belangrijk een onderscheid te maken tussen uitstoot en blootstelling. De blootstelling stijgt naarmate we ons dichter en langer bij de bron van de uitstoot bevinden. De industrie zorgt bijvoorbeeld voor uitstoot, maar doorgaans wonen we verder van industrie dan van verkeer. De blootstelling van de bevolking aan luchtvervuiling door industrie valt dus lager uit dan de cijfers van de uitstoot doet vermoeden.

Krijgen we veel luchtverontreiniging uit het buitenland?

We importeren verontreinigde lucht uit het buitenland maar we exporteren ook. Netto exporteert Vlaanderen meer dan het importeert. Vlaanderen heeft dus een relatief grotere verantwoordelijkheid op vlak van luchtvervuiling dan zijn omringende buurlanden.

Heeft een gewijzigde verkeerssituatie invloed op mijn resultaat?

Aangezien verkeer een grote bijdrage levert aan de uitstoot van NO2 en omdat de lokale uitstoot in belangrijke mate de NO2-concentraties bepalen, zullen wijzigingen in de lokale verkeersituatie de lokale NO2-concentratie beïnvloeden. Als in uw straat of buurt de verkeerssituatie tijdens de meetperiode in mei gewijzigd was, is het meetresultaat waarschijnlijk niet representatief voor de normale verkeerssituatie gedurende een heel jaar. Hierdoor kan het berekende jaargemiddelde over- of onderschat zijn.

Wat u nog moet weten over luchtkwaliteit

We meten NO₂

Meting ≠ blootstelling

Luchtkwaliteit verschilt sterk van straat tot straat

Evolutie luchtkwaliteit

Helpt een groene omgeving?

Impact van nieuwe technologie

Over CurieuzeNeuzen

Over CurieuzeNeuzen Vlaanderen

CurieuzeNeuzen Vlaanderen was een burgerwetenschapsproject dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen in kaart bracht. Het was een initiatief van Universiteit Antwerpen, De Standaard en de Vlaamse Milieumaatschappij, ondersteund door VITO, HIVA en Kariboo.

© 2018 · Curieuzeneuzen · Algemene voorwaarden

  • Home
  • Het onderzoek
  • Wat u moet weten
  • Wat kan u doen?
  • Vragen?
  • Nieuws uit 2018
  • In English