Als we ervan uit gaan dat het wagenpark evolueert naar wagens met nieuwe technologieën die minder uitstoten, kan u ervan op aan dat de luchtkwaliteit verder zal verbeteren, afhankelijk van de types die zullen doorbreken. De uitgestoten stikstofoxiden zullen zeker verlagen bij de doorbraak van elektrische voertuigen. Uiteraard moet de elektriciteit nog worden opgewekt. De systemen om NO2 te filteren in elektriciteitscentrales zijn veel efficienter dan de systemen in individuele wagens. Bovendien gebeurt de NO2-uitstoot niet in de stad, maar op plaatsen waar elektriciteit wordt geproduceerd (voornamelijk buiten de stad). De blootstelling aan NO2 zal dus verminderen. De concentraties aan fijn stof zullen minder dalen omdat fijn stof ook wordt uitgestoten door remmen, slijtage van de banden en het wegdek. Deze ‘niet-uitlaat’ emissies van fijn stof zijn door het verplicht worden van een roetfilter ondertussen belangrijker dan de ‘uitlaat’-emissies.
Wat u moet weten over de impact van nieuwe technologie
De laatste jaren is de aandacht voor auto’s met alternatieve aandrijving zoals hybride, elektrisch of aardgas (CNG) sterk toegenomen.
Hier leest u meer over het verschil tussen de verschillende aandrijvingen en hun uitstoot:
www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/milieuvriendelijke-voertuigen